FAQs
Ny webshop
Klicka på knappen nedan för att ta del av vår manual på hur man beställer, samt våra smarta funktioner. Som vanligt är du alltid välkommen att kontakta oss på kundtjänst ifall du undrar något.
För att göra din övergång till vår nya hemsida så smidig som möjligt, erbjuder vi en enkel lösning för att behålla dina favoritprodukter.
Vill du överföra dina mest köpta produkter till vår nya hemsida?
Dina nuvarande favoritlistor kommer tyvärr inte kunna följa med till vår nya hemsida. Däremot kan vi ta fram en lista över dina mest köpta produkter från de senaste 12 månaderna, som du sedan kan importera som din nya favoritlista till den nya hemsidan.
Om du vill ha en sådan lista, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig gärna!
Kontakta kundtjänst så lägger vi in rätt information om dig/ditt företag i vårt affärssystem. Då slår ändringarna ut direkt.
Standard hänvisar till din normala speditör. Det innebär att vi använder den transportlösning som du vanligtvis har för dina leveranser. Om du har några specifika frågor om din speditör eller leveransalternativ, tveka inte att kontakta vår kundtjänst för mer information.
En del av MWI Animal Health
Varför byter Swevet namn?
Swevet blev uppköpta i augusti 2022 av AmerisourceBergen och MWI Animal Health. Namnbytet är en fortsättning den långsiktiga strategin med närvaro även i Norden. Vi vill visa att vi är en del av den globala veterinärgrossisten MWI Animal Health som även finns i England och USA.
Vi är däremot fortsatt samma företag med samma viktiga värderingar om att vi gör allt för friskare djur.
Vi lägger bara till nya fördelar med att ingå i ett större bolag, tex större leverantörsnätverk, större volymer som vi kan förhandla om, mer expertis inom olika områden, teknologi och mycket mer.
Vilka är MWI Animal Health?
MWI Animal Health är en ledande global distributör inom djurhälsa med etablerade nätverk i Storbritannien och USA.
Vad betyder MWI?
Namnet MWI kommer från initialerna till Millard Wallace Ickes, en DVM (Doctor of Veterinary Medicin) och skicklig ryttare som startade ett distributionsföretag under 1970-talet i Idaho.
Varför valde Swevet att gå samman med MWI Animal Health?
MWI Animal Health delar vår passion för djurens välmående och att stödja djurhälsopersonal. Liksom vi är de dedikerade att tillhandahålla kvalitetsservice.
Vilka kunder har MWI Animal Health?
MWI har en expansiv kundbas som inkluderar veterinärmottagningar för sällskapsdjur, anläggningar för produktionsdjur samt återförsäljare.
Vad innebär detta namnbyte för våra kunder?
Tillsammans med vår långa erfarenhet och våra kontakter i branschen kommer detta nya partnerskap att erbjuda er ytterligare värdefulla tjänster och lösningar.
Hur kommer detta att påverka hur Swevet gör affärer?
Förvärvet kommer inte att påverka sättet som vi gör affärer på. Swevet är fortfarande samma engagerade människor som vi alltid varit. Vårt fokus är, och kommer alltid att vara, att leverera hög service och support till er.
Vad innebär det att Swevet ändrar sitt ”kommersiella” namn till MWI Animal Health?
Swevet AB är fortfarande vårt juridiska företagsnamn och Swevet AB kommer fortsatt synas på t.ex. fakturor, avtal, och i andra sammanhang där det juridiska namnet måste finnas med.
Det kommersiella namnet syftar på namnet vi använder i kommunikation och dialog med externa parter.
Vad är skillnaden på Cencora, AmerisourceBergen och MWI Animal Health?
Cencora/ AmerisourceBergen, ett amerikanskt multinationellt partihandelsföretag som distribuerar läkemedel och utrustning till den globala läkemedelsindustrin och aktörer inom hälso- och sjukvård.
MWI Animal Health är en del inom AmerisourceBergen som levererar veterinärlösningar, dvs produkter, distribution och tekniska lösningar till djursidan. MWI Animal Health finns idag i USA, England och Norden – som representeras av oss i Sjöbo.
Swevet har fått ett nytt utseende
Vi har uppdaterat vårt utseende för att passa den grafiska profilen hos MWI Animal Health. Detta innebär en ny design som reflekterar vårt partnerskap och vårt fortsatta engagemang för kvalitet och service.
Läkemedel & apotek
För att kunna godkänna dig som beställare av läkemedel behöver vi erhålla ett aktuellt veterinärnummer. Notera att detta krav gäller både för nya veterinärverksamheter och för befintlig verksamhet som önskar att fortsätta handla hos oss.
Vi har tillhandahållit två särskilda anmälningsblanketter för detta ändamål. Den första blanketten är avsedd för nya veterinärverksamheter som ännu inte är registrerade hos oss. Den andra blanketten är till för befintliga kunder som behöver uppdatera sina uppgifter, inklusive veterinärnummer.
Fyll i den lämpliga blanketten så tydligt och utförligt som möjligt för att underlätta vår granskningsprocess. När formuläret är ifyllt och klart, vänligen signera det digitalt och skicka det till oss via e-post till adressen: [email protected] eller alternativt via post till följande adress:
MWI Animal Health
Forskaregatan 1D
275 37 Sjöbo
Vid eventuella frågor eller behov av ytterligare information är du välkommen att kontakta oss på telefonnummer: 0771-21 55 00.
Vissa läkemedel är inte godkända i Sverige men kan ändå rekvireras/skrivas ut på recept, så kallade licensläkemedel. Licens är ett försäljningstillstånd för ett specifikt apotek att sälja ett läkemedel som inte är godkänt i Sverige.
Det är kundens ansvar att skapa en licensmotivering i KLAS, systemet som används för att hantera dessa licensläkemedel. Saknas licensmotivering alt. komplettering av motivering krävs, tas kontakt till kund via mejl eller telefon. Inkommer ingen motivering eller om uppdatering av motivering inte sker inom 5 arbetsdagar, kommer beställningen att strykas. Så snart licensen är godkänd skickar vi ut läkemedlet i fråga, förutsatt att det är en lagervara. Licensläkemedel som inte är lagervaror beställer vi först när licensen blivit godkänd. Licensläkemedel som beställts via recept åt specifik djurägare debiteras förskrivare/klinik fullt ut tillsammans med övriga kostnader i de fall som djurägaren inte hämtar ut sitt beställda läkemedel.
Mer om licensläkemedel
- Läs mer om MWI Animal Healths köp-/betalningsvillkor under Allmänna villkor
- Läs här om hur du använder KLAS i detalj
- eHälsomyndighetens FAQ avseende KLAS
- Läkemedelsverkets information om licenser
Detta gäller produkter med en rosa "banner" med texten Licensvara.
Tjänsten för e-recept tillhandahålls av Muntra.se och kostar i dagsläget 299 kr per förskrivare och månad. Denna kostnad står dock MWI Animal Health för när du köper läkemedel av oss till ett värde av minst 1 100 kr per månad och förskrivare.
Du får en faktura på kostnaden för e-recept av Muntra. Betala fakturan och maila en kopia till [email protected] inom 30 dagar varje månad. Vi stämmer av ditt läkemedelsinköp månaden efter inskickad faktura och gör en kredit på beloppet.
När kreditfakturan kommer er tillhanda dras summan av mot en befintliga faktura från oss och där ni anger fakturanummer.
Behöver du ytterligare support gällande Muntras tjänster kan du ringa Muntra på 08-40 90 68 90 på vardagar klockan 8:00–16:00.
Du är förstås också alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på [email protected] så hjälper vi dig.
En del av våra kunder i närområdet vill hämta sina ordrar på plats i apoteksbutiken på Forskaregatan 1D här i Sjöbo - det väljer du i så fall vid checkouten i webshopen och det går utmärkt att hämta din order här hos oss.
Hämtordrar måste läggas i webshopen senast 16:00 för avhämtning nästkommande vardag mellan 9.00-12.00. Vid akutfall hanterar vi din order direkt på plats, ring gärna innan så vi kan förbereda så mycket som möjligt.
Redan misstanken om en läkemedelsbiverkning ska rapporteras, den behöver inte vara utredd eller bekräftad. Reglerna gäller för både humana och veterinära läkemedel. Rapportering önskas dessutom för kosmetika och hygieniska produkter. Rapporterar gör man via Läkemedelsverket.
Beställning & fakturering
Vi tar inte bort de restnoterade artiklarna utan de skickas ut så fort de kommer in i lager. Vill du inte ha dina restnoterade artiklar måste du därför meddela oss.
Vill du ha en samlad restorderlista så kontaktar du oss, så skickar vi ut en till er. Det kan göras veckovis alternativt när ni begär en. Vi hoppas att detta kommer att finnas på vår hemsida inom en snar framtid.
Om du får en kreditfaktura från oss så hanterar du den på följande sätt:
- Dra av beloppet på kreditfakturan nästa gång du betalar en faktura till oss. Du anger OCR numret på fakturan du betalar och vi ser då att du har gjort en delbetalning och förstår att restbeloppet ska matchas mot din kreditfaktura.
Vill du hellre få din kreditfaktura utbetald så måste du kontakta oss för att lämna dina bankuppgifter. Mejla till kundtjänst - skriv "kreditfaktura" i ämnesraden.
Leverans
Du får alltid ett mail skickat till den som lagt ordern, är det en webborder är det alltid användarnamnet – mailadressen som får både bekräftelsemail och mailet som skickas ut där du kan följa din försändelse.
I mailet får du en länk ”spåra försändelsen här” där du får upplysningar om när paketet skickades, när det beräknas komma, hur många kolli och om det är något som är delutlämnat (detta betyder att det är fler paket som ska skickas ut för denna försändelse).
Om du har bråttom med en beställning kan du göra akutbeställningar som skickas direkt. Notera detta i meddelanderutan i din varukorg när du lägger din order.
Vi arbetar för närvarande med att revidera våra leveransscheman för att förbättra effektiviteten i leveranserna till våra kunder och minska vårt koldioxidavtryck.
Hur påverkar detta mig som kund?
Du kommer att få dina beställda produkter levererade en gång i veckan. Detta ger dig möjlighet att planera din verksamhet utan ständiga avbrott för leveranser. Målet är att förenkla och förbättra din köpupplevelse.
Vad är fördelarna med detta nya upplägg?
Genom att samla restorder och beställningsvaror för leverans en gång i veckan kan du undvika extra fraktkostnader och få ett effektivt leveransschema. Många av våra stora kunder har redan antagit detta och är mycket nöjda med resultatet.
Kan jag fortfarande göra akuta beställningar?
Självklart! Om du har bråttom med en beställning kan du fortfarande göra akutbeställningar som skickas direkt. Bara notera detta i meddelanderutan i din varukorg när du lägger din order.
Vilken dag kan jag förvänta mig min leverans om jag följer veckoleveransen?
Beroende på ditt köpmönster kommer vi att föreslå vilken dag som passar dig bäst. Vi strävar efter att anpassa oss efter dina behov och preferenser.
Hoppas detta besvarar dina frågor! Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att kontakta oss.
Fördelar med upplägget
Genom att samla restorder och beställningsvaror för leverans en gång i veckan kan du undvika extra fraktkostnader och få ett effektivt leveransschema. Många av våra stora kunder har redan antagit detta och är mycket nöjda med resultatet.
Packa frigolitlådorna enligt vår packinstruktion som du hittar här. Vi tar emot hela och rena frigolitlådor samt kylklampar som ni fått av MWI Animal Health. Fraktsedlar får ni av oss och vi står givetvis för returkostnaden. Mejla vår [email protected] så mejlar vi tillbaka en returfraktsedel. Ni kan lämna paketet till er Postnord-chaufför vid nästa leverans hos er klinik, alternativt lämna in den hos ett Postnord-ombud eller terminal.
Retur & Reklamation
Vi hänvisar dig till vår sida om reklamation, där hittar du all information du behöver.